Sunday, August 7, 2011

When we were cadets..........

Most of us who have been sailing for a while to be now wearing three if not four stipes bemoan the quality of officers and cadets that we come across. It would not be wrong to assume that we have resigned ourselves to the quality and our helplessness at not being able to do anything about it. We talk about the time when cadets had to spend not less than 24 months at sea. Those cadets it appears were more malleable and willing to be subject to what may now be termed extreme. But I also remember my Mates and Masters saying how easy a time I was having. How much more better the training was in Rajendra and also in Dufferin. How much more tougher it was. masts to climb .boats to row.

it will not be long before these very juniors who now we are not happy with will turn out with 3 or 4 stripes on their shoulders and repeat what all seniors seem to tell the juniors." during our time......"

For the present state we squarely blame the system that turns out graduates who come onboard after having learnt law and business in the last year. And they would have forgotten what azimuth is and how to compute an error. I feel there is a mis match in what the industry is demanding and what the institutes are supplying. On a personal level I feel that the students refresh basics so they are better prepared for sea. Preferably even add a semester or two that is spent at sea.

The institutes do well to build knowledge. And when these cadets come onboard they add to their knowledge- not always in the traditional manner; but by watching, learning from peers and superiors and from experience. And then they ( should) develop the skills by applying this knowledge to what they do- Practically. By doing this they reinforce the theory learnt earlier and consolidate all that they learnt. With time they become what we may term as good officers.

But what i feel is much more than the knowledge and the skill which can be developed structurally; it is the attitude that is the most important. A few of the officers who I would term have good attitudes take more than a few attempts to clear their exams. The ones who clear their exams in their first attempt may not necessarily be who I want onboard.

For me someone with a good attitude will be better motivated, will be more creative and receptive to knowledge- and not just in a mechanical manner. They will be more willing to accept responsibility rather than resort to " this was always the way it has been" or some such other excuses.

Knowledge and skills can be assessed and structurally improved.What do we do. If only institutes could churn out cadets with an A+ in attitude.

For now all I think we-everyone who can be an influence on the young impressionable mind- can do is set an example. The teachers in the institute, the recruiters, the staff in the office and then all of us onboard who want them to make us a cup of coffee!

1 comment:

Unknown said...

đồng tâm
game mu
cho thuê nhà trọ
cho thuê phòng trọ
nhac san cuc manh
số điện thoại tư vấn pháp luật miễn phí
văn phòng luật
tổng đài tư vấn pháp luật
dịch vụ thành lập công ty trọn gói
64 nước cờ trên bàn thương lượng ebook
mbp là gì
thuyết erg
các nghịch lý nổi tiếng
chi square test là gì
nghệ thuật nói chuyện trước công chúng dale carnegie
định lý coase
học thuyết kỳ vọng của victor vroom
chiến thắng con quỷ trong bạn audio
điểm cân bằng nash

- Ừ, chú nói có lý. Chẳng qua khu Khai Phát là cơ hội, nếu có cơ hội chú hoàn toàn chuyển sang hành chính, dù sao ở mãi trong ngành đặc thù sẽ không có lợi cho sự phát triển.
Thái Chánh Dương trầm ngâm một chút rồi nói:
- Nếu có cơ hội thì anh có thể nói với lão Mao vài câu. Quan hệ giữa anh với Lô Vệ Hồng thì bình thường, chẳng qua đã học chung trường Đảng với lão Mao.
- Thái ca đừng nghĩ xa như vậy. Em mới tới khu Khai Phát, công tác chủ yếu là bên Đồn công an, không có một năm thì cũng không lên được, tạm thời chưa cần anh giúp em. Chẳng qua ngày sau nếu có việc cần anh ủng hộ thì em không khách khí. Dù sao khu Khai Phát cần thu hút đầu tư, tranh thủ đưa các công ty vào khu Khai Phát. Đây lại là mảng anh phụ trách.

- Cái này thì không vấn đề gì. Chẳng qua tháng năm Quốc vụ viện mới đưa ra yêu cầu hạn chế xây dựng khu Khai Phát. Giang Khẩu mặc dù được phê từ tháng ba nhưng thủ tục chưa xong, mới có được cách đây chưa lâu. Nhưng theo tình hình bây giờ thì anh thấy phải chỉnh đốn lại hoàn cảnh xung quanh khu Khai Phát. Khu Khai Phát mới được thành phố phê duyệt, theo quy định phải tỉnh phê duyệt. Với tình hình nửa sống nửa chết của khu Khai Phát Giang Khẩu bây giờ thì anh đoán sẽ khó.

- Lên xe trước mua vé sau không chỉ riêng ở Giang Khẩu làm. Nếu nói nửa sống nửa chết thì em nghĩ khu Khai Phát các nơi khác cũng vậy.
Triệu Quốc Đống cũng hiểu quốc gia phải chú trọng việc phát triển khu Khai Phát tràn lan. Nhưng bây giờ hắn tốt xấu cũng là Phó chủ nhiệm khu Khai Phát, một khi khu Khai Phát bị xóa sổ vậy chức Phó Trưởng phòng của hắn không phải cũng bay sao?

- Nói thì như vậy nhưng xem trong khu Khai Phát Giang Khẩu có công ty gì? Đất không thiết nhưng công ty chỉ có vài nhà, đều là mấy nhà máy nhỏ về thực phẩm, thủ công, cơ giới… các công ty, nhà máy này có cần để ở khu Khai Phát không? Không có ngành sản xuất chiến lược, không có quy hoạch, chú đã thấy khu Khai Phát nào như vậy chưa? Anh thấy rất khó.
Thái Chánh Dương nói.